mandag 24. mars 2008

Vinterundringsland


Etter at snøen uteble da vi trengte julestemingen som verst, har den altså ankommet.

Jeg burde visst at dette ikke var en god dag å se "The day after tomorrow," men kunne ikke dy meg. Så her sitter jeg, litt med en ørliten dommedagsfølelse, men mest med en undring over om det er slik. At vi har skapt dette forvirrende været - om det er slik mange hevder, at den globale oppvarmingen er i ferd med å skape uorden i tingenes tilstand, om vi har stokket kortene fullstendig for den gode Moderen. Moder Jord, altså.

(Dere får ha meg unnskyldt, men amerikanske katastrofefilmer har den virkningen på meg - jeg blir litt svulstig i ordvalget. Vennligst bær over med meg - det går over. En stund.)


Eller er det slik andre påstår; at naturen alltid har beveget seg i sykluser, og at dette har skjedd før. Populærvitenskapelige paradigmer om at dette kan ha vært årsaken til dinosaurenes utryddelse, og at jordens puls vil sørge for at det vil skje igjen og igjen.


Så har vi gaiateorien som ble fremsatt under en del kontroverser av James Lovelock, tidligere ansatt i NASA. Det er (sterkt forenklet) teorien om at jorden er en levende organisme som regulerer seg selv, slik kroppen vår vil prøve å helbrede seg ved hjelp av feber. Det har blitt en ideologi rundt dette som kan være interessant å lese om, f.eks her: http://www.gaia.no/gaia/laermer.html eller her: http://en.wikipedia.org/wiki/Gaia_hypothesis


Det jeg imidlertid synes er enda mer interessant, er at Lovelock nå tilbakeviser en del av det det hevdes at han har sagt. I et utdrag av et intervj, står det å lese:

- Jeg har aldri hevdet at jorda bokstavelig er i live, sier James Lovelock, når vi konfronterer ham med den forvirring hans ulike uttalelser om Jordens status har skapt opp gjennom årene.
- Det jeg har ment, er at jorda oppfører seg som om den var i live. Har jeg blitt oppfattet på noen annen måte, er det fordi folk har lagt ord i munnen min.

Utdraget er hentet herfra:



Hvorom allting er, så undres jeg stadig.

Winter wonderland har en rar melodi i dag. Den har det.

Ingen kommentarer: