torsdag 20. mars 2008

Meg undres

Jeg lurer på veldig mye.F.eks lurer jeg på dette med påskeharen. Jeg er egentlig nokså sikker på at han ikke finnes. Men hvorfor det? Jeg tror ikke på julenissen heller, men jeg har gjort det en gang.
Påskeharen, derimot, har jeg aldri trodd på. Kanskje fordi ingen fortalte meg om ham/den da jeg var liten? Jeg husker at jeg leste om ham i Donald en gang, sånn at hver gang noen nevner påskeharen for meg, ser jeg for meg Donald utkledd som selvsamme, med en kurv med fargerike egg på armen. Samtidig husker jeg duften av det nyåpnede bladet. Jeg husker at det hadde noe sånt som utrolige 34 sider i motsetning til de sedvanlige 28. Ikke medregnet den lille ekstra-flippen på siste side.

Hvor var jeg ... Jo. Påskeharen. Hvilket land kommer han fra? Det fleste er jo enige om at nissen kommer fra nordpolen. Evt fra Østerrike eller Finland. Eller Drøbak. Men påskeharen har jeg aldri fått høre om opprinnelsen til. Kan noen fortelle meg det? Eller evt ikke. Sannsynligheten er nokså stor for at jeg innen noen finner det ut har glemt hva jeg lurte på. Jeg lurer nemlig på så mye at jeg har vansker med å holde tritt med meg selv.

Jeg tror ikke på Julenissen heller, nevnte jeg det? Men jeg tror på nisser. Og nå tenker jeg ikke på sånne politiker-nisser, eller hagenisser. Eller stand-up komikere. Ikke en gang han som tror han er sterkere enn jenter. Jeg tror det finnes andre nisser. Låvenisser, f.eks. Bare at det ikke er så mange låver igjen, og derfor bor de f.eks inni vaskemaskiner ...
Neida, jeg bare tuller. Det går jo ikke an. De bor selvsagt på loftet. Eller i kottet. Noen ganger sover de i garasjen, men det er bare når noen har vært ekstra dumme, sånn at de ikke holder ut med oss på en stund. De morsomste nissene er de som bor i skogen, for de kan så veldig mye rart som husnissene ikke har lært seg. Men det tror jeg at jeg tar en annen gang ... Eller ikke.

Ingen kommentarer: